Fou un artista polifacètic i un dels líders del Modernisme a Catalunya. La seva producció artística el converteixen en un referent de l'art, la literatura i les idees estètiques del seu temps. Sense el seu posicionament moltes coses no haguessin estat igual.
Santiago Rusiñol fotografiat el 1892 per Napoleon, uns dels grans fotògrafs de l'època a Barcelona.
Josep Pla en la seva obra "Santiago Rusiñol i el seu temps" ( Josep Pla: Obra completa, 14. Tres artistas. Vida de Manolo contada per ell mateix, Rusiñol i el seu temps, El pintor Joaquim Mir. Barcelona, 1970. Pàg.: 333-334.) explica la següent facècia:
Rusiñol es divertí amb tot menys amb l’estupidesa humana. Fou un home graciòs i tolerant. Quan l’arquitecte Rogent donà per acabades les obres de restauració del monestir de Ripoll i el bisbe Morgades organitzà les famoses festes [juliol de 1893] que tanta transcendència tingueren, Rusiñol hi assistí a títol gairebé de veí, perquè entre Manlleu i Ripoll hi havia molt poca distància. A Ripoll hi havia molt afluència de gent, gran animació i una considerable densitat eclesiàstica. Hi havia també un gran circ ambulant. Quan el circ s’obria, Rusiñol s’instal·lava en l’empostissat de la barraca dels fenònems i discursejava pintorescament a base del clàssic:
- Vayan pasando, señores, vayan pasando...
Amb això, Rusiñol veié que passaven prop de l’empostissat tres dignitats eclesiàstiques: el bisbe de Vic, Morgades, l’abat mitrat de Montserrat i el cardenal-arquebisbe de Tarragona.
- Vayan pasando, señores, vayan pasando... –digué Santiago-. Criatures, militars i bisbes, meitat de preu...
El doctor Morgades li dirigí una mirada entendrida i digué gairebé emocionat:
- Santiago, quin plaga estàs fet...! Quin gat més simpàtic!
Més que entendrida, la mirada de Morgades devia ser mortífera. La dels modernistes (algun article de Massó i Torrents a L’Avenç n’és una mostra) fou una de les poques posicions crítiques davant la dita restauració de la basílica ripollesa.
I Santiago Rusiñol, quan mereix l’adjectivació de “plaga” no era pas un jove inconscient. El 19 de juny de 1886, amb 25 anys, s’havia cassat amb Lluïsa Denís.
La fàbrica
tèxtil de Can Faluga fou comprada per
Jaume Rusiñol, l’avi de l’artista, ja que l’hereu Joan havia mort. A la seva
mort (1887), l’heretaren els seus nets Santiago, Albert i Josep M., però
al cap d’un any Santiago va cedir la gestió directa, que no la propietat, al
seu germà Albert.
La col·laboració de Santiago Rusiñol a La Vanguardia, a abans de 1893, era fruït de la política editorial dirigida per Modesto de Sánchez Ortiz, i no eren una anècdota: El primer article d’opinió de Rusiñol al diari barceloní, datat el 25 d’agost de 1888 tenia per títol “¿Conviene formar museos de antigüedades?”. Ja en el segon dels articles el jove Rusiñol trenca motllos: “Desde mi carro” (30 de juny de 1889).
Abans de 1893 Santiago Rusiñol va havia escrit dos monòlegs teatrals L'home de l'orgue (1890) i El sarau de Llotja (1891) i l'obra L'alegria que passa (1891) .
Rusiñol i Ripoll (1881)
Santiago Rusiñol, membre de l’Associació d’Excursions
Catalana, va publicar l’any 1882, deu anys abans de que fos qualificat de "plaga", al primer Anuari d’aquesta associació,
l’article “Impresions d’una excursió al Taga, Sant Joan de les Abadesses i
Ripoll”,
on entre d’altres il·lustracions hi ha aquest apunts d’alguns personatges de la
portada romànica de Ripoll. L’excursió fou realitzada el 22 de juliol de 1880.
La seva visió sobre la portada romànica de Ripoll, vista una
tarda d’estiu, és la següent:
Sortim donchs, joyosos de anar tan ben guiats [per Josep M.
Pellicer i Pagès]. Passém al segon pis del claustre y entrém en un
verdader planter de columnas de un cisellat delicadíssim. Baixém, creuhém vers
la Ezquerra y nos trobém sota los archs de la portada y devant de les runes del
temple. Desde aquí se’ns presenta una perspectiva esglayadora; á primer terme
la somptuosa portada y al fons un desert de pedras, una soletat espantosa, un
camp de destrucció. …
Probo de dibuixar no obstant y lo pols me tremola,
y al comparar mon negre dibuix ab la hermosura del naturalm, esquinso lo paper
y juro no tornarhi; mes veig una cornida, una armadura, un tros caygut del
claustre o un baix rellei, y m’tenta, y a á despit de mon jurament, torno a
agafar lo llápis. (Santiago
Rusiñol: “Impresions d’una excursió
al Taga, SantJoan de les Abadesses i Ripoll” a Anuari de la
Associació d’Excursions catalana, Any Primer, 1881.
Barcelona, 1882. Posteriorment, en ocasió de la mort del pintor, el Butlletí del Centre Excursionista de
Catalunya –Club Alpí Català. Nº 435. Any XLI. Agost de 1931, va reintroduïr l’article.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada